everything
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

زخم معده زخم باز است که در لایه داخلی معده و قسمت فوقانی روده کوچک ایجاد می شود. شایعترین علامت زخم معده درد معده است.
زخم های معده شامل:

زخم معده که در قسمت داخلی معده ایجاد می شود.
زخم اثنی عشر که در قسمت داخلی قسمت بالای روده کوچک (دوازدهه) ایجاد می شود.
شایعترین علل زخم معده عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) و استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، دیگران) و سدیم ناپروکسن (Aleve) است. . استرس و غذاهای پرادویه باعث ایجاد زخم معده نمی شوند. با این حال ، آنها می توانند علائم شما را بدتر کنند.

علائم
سوزش معده درد
احساس سیری ، نفخ یا آروغ زدن
عدم تحمل غذاهای چرب
سوزش سردل
حالت تهوع
شایع ترین علامت زخم معده سوزش درد معده است. اسید معده باعث درد می شود ، مانند داشتن معده خالی. این درد اغلب با خوردن غذاهای خاصی که باعث اسید معده می شوند یا با مصرف داروی کاهنده اسید ، تسکین می یابد ، اما ممکن است دوباره برگردد. درد ممکن است بین وعده های غذایی و شب بیشتر باشد.بسیاری از افراد مبتلا به زخم معده حتی علائمی ندارند.کمتر اوقات ، زخم ها ممکن است علائم یا نشانه های شدیدی مانند:

استفراغ یا استفراغ خون - که ممکن است قرمز یا سیاه به نظر برسد.
خون تیره در مدفوع ، یا مدفوع سیاه یا قیر
مشکل تنفس
احساس ضعف
حالت تهوع یا استفراغ
کاهش وزن بدون دلیل
تغییر اشتها

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت داشتن علائم و نشانه های شدید ذکر شده در بالا به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر داروهای ضد اسید بدون نسخه و مسدود کننده های اسید درد شما را تسکین می دهند اما درد دوباره برمی گردد به پزشک مراجعه کنید.

علل

هنگامی که اسید موجود در دستگاه گوارش سطح داخلی معده یا روده کوچک را از بین می برد ، زخم معده ایجاد می شود. این اسید می تواند یک زخم باز دردناک ایجاد کند که ممکن است خونریزی کند.دستگاه گوارش شما با یک لایه مخاطی پوشانده شده است که به طور معمول از اسید محافظت می کند. اما اگر مقدار اسید افزایش یابد یا میزان مخاط کاهش یابد ، می توانید دچار زخم شوید.

علل شایع عبارتند از:

یک باکتری باکتری های هلیکوباکتر پیلوری معمولاً در لایه مخاطی زندگی می کنند که بافت های معده و روده کوچک را پوشانده و از آنها محافظت می کند. اغلب ، باکتری H.pylori مشکلی ایجاد نمی کند ، اما می تواند باعث ایجاد التهاب در لایه داخلی معده و ایجاد زخم شود.مشخص نیست که چگونه عفونت H.pylori گسترش می یابد. ممکن است از طریق تماس نزدیک مانند بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل شود. همچنین ممکن است افراد از طریق غذا و آب به H. پیلوری مبتلا شوند.

استفاده منظم از برخی مسکن ها. مصرف آسپرین و همچنین داروهای مسکن بدون نسخه و بدون نسخه که داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) نامیده می شوند ، می توانند مخاط معده و روده کوچک شما را تحریک یا ملتهب کنند. این داروها شامل ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، دیگران) ، ناپروکسن سدیم (Aleve ، Anaprox DS ، دیگران) ، کتوپروفن و غیره است. آنها شامل استامینوفن نیستند.سایر داروها مصرف برخی داروها مانند استروئیدها ، داروهای ضد انعقاد خون ، دوز پایین آسپرین ، مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) ، آلندرونات (Fosamax) و ریزدرونات (Actonel) ، می تواند احتمال ایجاد زخم را تا حد زیادی افزایش دهد.

عوامل خطر

علاوه بر داشتن خطرات مربوط به مصرف NSAID ، در صورت بروز موارد زیر ممکن است خطر زخم معده نیز افزایش داشته باشد:

دود. سیگار کشیدن ممکن است خطر ابتلا به زخم معده را در افرادی که به H. پیلوری آلوده اند افزایش دهد.
الکل ننوشید. الکل می تواند مخاط مخاطی معده شما را تحریک کرده و فرسایش دهد و میزان تولید اسید معده را افزایش می دهد.
استرس درمان نشده داشته باشید.
غذاهای پرادویه نخورید.
به تنهایی ، این عوامل باعث ایجاد زخم نمی شوند ، اما می توانند باعث بدتر شدن و بهبود زخم ها شوند.

عوارض
اگر زخم معده درمان نشود ، می تواند منجر به موارد زیر شود:

خونریزی داخلی. خونریزی می تواند به صورت از دست دادن خون آهسته که منجر به کم خونی می شود یا از دست دادن خون شدید که ممکن است به بستری شدن در بیمارستان یا انتقال خون نیاز داشته باشد. از دست دادن خون شدید ممکن است باعث استفراغ سیاه یا خونی یا مدفوع سیاه یا خونی شود.
یک سوراخ (سوراخ) در دیواره معده شما. زخم های معده می توانند از طریق دیواره معده یا روده کوچک سوراخ شوند و شما را در معرض خطر عفونت جدی حفره شکم (پریتونیت) قرار دهند.
انسداد زخم معده. می تواند مانع عبور غذا از دستگاه گوارش شود و باعث شود شما به راحتی سیر شوید ، استفراغ کنید و یا از طریق تورم ناشی از التهاب یا زخم وزن کم کنید.
سرطان معده. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند.

چگونه زخم تشخیص داده می شود؟
پزشک در مورد علائم شما از شما سال می کند. آنها ممکن است آندوسکوپی انجام دهند. این روش شامل قرار دادن یک لوله نازک و انعطاف پذیر است که به یک دوربین در حلق و معده شما متصل است. پزشک خون ، نفس یا مدفوع شما را از نظر H.pylori آزمایش می کند. آنها همچنین می توانند نمونه ای از پوشش معده شما را آزمایش کنند. پزشک همچنین از شما می پرسد که آیا به طور منظم از داروهای ضد التهاب یا آسپیرین استفاده می کنید.

پزشک برای درمان عفونت H.pylori داروی آنتی بیوتیک به شما می دهد. برای مدت 2 تا 3 هفته باید آن را مصرف کنید. پزشک شما همچنین ممکن است درمان سه گانه را پیشنهاد کند. این ترکیبی از 2 آنتی بیوتیک و یک مهار کننده پمپ پروتئین (PPI) است. پزشک شما ممکن است داروهایی برای کاهش اسیدهای معده پیشنهاد کند. ممکن است مجبور باشید این موارد را تا 8 هفته مصرف کنید. چندین دارو دیگر می تواند برای کمک به درمان زخم استفاده شود. دو نوع دارو (مسدود کننده های H2 و PPI) میزان اسیدی را که معده شما ایجاد می کند کاهش می دهد. داروی ضد اسید بدون نسخه پزشک تسکین موقتی می دهد. سیگار کشیدن و الکل باعث بدتر شدن ناراحتی می شود. در موارد شدید ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. زخم بدون درمان بدتر می شود. اگر آسپرین و داروهای ضد التهاب معده شما را تحریک کنند ، ممکن است پزشک داروی میزوپروستول را به شما پیشنهاد دهد.

زندگی با زخم معده
اگر زخم دارید ، از مواردی که درد زخم شما را تشدید می کنند اجتناب کنید. این به این معنی است که از غذاهای پرادویه ، الکل و سیگار خودداری کنید. اگر برای درد مزمن مجبور به مصرف آسپرین یا ایبوپروفن هستید ، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است گزینه دیگری را پیشنهاد کند. رژیم غذایی خود را متعادل نگه دارید. هنگام درد ، وعده های غذایی مکرر و کوچک بخورید.

[ چهارشنبه 25 فروردين 1400 ] [ 18:20 ] [ negin ] [144 بازدید]
.: Weblog Themes By pichak :.

درباره وبلاگ

آرشيو مطالب
آمار سایت
افراد آنلاین : 1
بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
هفته گذشته : 12
ماه گذشته : 11
سال گذشته : 122
کل بازدید : 5442
کل مطالب : 33
نظرات : 0
امکانات وب