everything
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

بازار وکیل یکی از جاذبه های باستانی شیراز است که مطمئنا از دیدن آن لذت خواهید برد. یک نکته مهم در مورد این بازار این است که باید این را در نظر داشته باشید که ممکن است چیزهای زیادی از اینجا بخرید زیرا کالاهای باکیفیت با قیمت های پایین ارائه می شوند. بنای شگفت انگیز آن که الهام گرفته از معماری دوره صفویه است، نفس شما را بند می آورد.

موقعیت بازار وکیل
بازار وکیل در مرکز شهر شیراز، شهر باغ ها قرار دارد. بنابراین در صورت تمایل به دسترسی به این بازار با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به میدان شهدا بروید و از بازار وکیل و همچنین مسجد وکیل، حمام وکیل، ارگ کریمخان، موزه پارس و مسجد جامع عتیق دیدن کنید.

تاریخچه بازار وکیل
شیراز از دیرباز یکی از شهرهای مهم ایران بوده است. پس از انتخاب کریم خان زند به عنوان پایتخت، آرامش و رفاه به مدت دو دهه به شیراز راه یافت. مردم با ساختن حصارها و قلعه های عظیم در اطراف شهر از ثبات و امنیت اطمینان حاصل کردند. مجموعه وکیل در سال 1758 ساخته شد و تا سال 1777 به طور کامل تکمیل نشد. بازار وکیل از بدو تولد قلب تپنده شهر بوده است و بسیاری از تجار به این بازار عادت داشته و دارند. بازار وکیل در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری بازار وکیل
اولین عاملی که در بازار وکیل جلب توجه می کند وسعت زیاد آن است. 21840 متر مربع آنقدر بزرگ است که این بازار را به مجموعه ای وسیع تبدیل کند. بهترین معماری های آن زمان با ساخت این سازه عالی احضار شدند. گفته می شود این معماری اقتباسی از معماری دوره صفوی است. مصالح به کار رفته در بنای بازار وکیل آجر، گچبری و آهک است. این سازه بر روی ستون های ساخته شده از سنگ های سخت ساخته شده است. این مصالح در تمام این دهه ها کمک زیادی به مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله کرده است. بازار وکیل نیز مانند هر بازار سنتی دیگری دارای بخش‌های ویژه برای هر شاخه از کالا است. برخی از این ادارات عبارتند از: بازار آبگینه، بازار شمشیرسازی، بازار خیاطان و مانند آن. از ویژگی های خاص بازار وکیل ارتفاع سقف آن است. سقف 10 متر بالاتر از سطح زمین تخمین زده می شود. علاوه بر این، پهن تر از سایر همتایان خود است. چند روزنه در سقف وجود دارد که در تابستان جلوی درخشش مستقیم خورشید را می گیرد و سالن داخلی را از باران و برف در پاییز و زمستان دور نگه می دارد. علاوه بر این، در بالای هر هجره یا فروشگاه کوچک چند پنجره وجود دارد که به عنوان یک تهویه هوا عمل می کند که هوای داخل را متعادل می کند. بنابراین، مردم در تابستان به دلیل عدم گردش هوا تحریک نمی شوند. موضوع قابل توجه دیگر این است که بازار در سطح پایین تری نسبت به زمین ساخته شده است. برای رسیدن به بازار باید از 6 پله پایین بیایید. آخرین اما نه کم‌اهمیت، عجیب‌ترین بخش این بازار، «چهار سوق» یا تقاطع عظیم آن است که در آن دو مسیر اصلی بازار به هم می‌رسند. زیبایی بسیار زیبایی دارد و همه را مورد قدردانی قرار می دهد.


زمان بازدید از بازار وکیل
مانند هر بازار سنتی دیگر در ایران، اجناس زیادی برای خرید وجود دارد. برخلاف سایر بازارها و مراکز خرید، اینجا در بازار وکیل قیمت ها بسیار کمتر است. پارچه مرغوب و عصاره گیاهی مقطر خالص شامل شکوفه پرتقال از جمله پیشنهادات مقاومت ناپذیری است که بازار وکیل به مشتریان خود ارائه می دهد.

[ شنبه 22 مرداد 1401 ] [ 23:13 ] [ negin ] [8 بازدید]
.: Weblog Themes By pichak :.

درباره وبلاگ

آرشيو مطالب
آمار سایت
افراد آنلاین : 2
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
هفته گذشته : 5
ماه گذشته : 4
سال گذشته : 115
کل بازدید : 5435
کل مطالب : 33
نظرات : 0
امکانات وب