everything
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

کنجد (Sesamum indicum L.) محصولی است که عمدتاً برای روغن موجود در دانه های آن کشت می شود و به همین دلیل آن را دانه روغنی می دانند. بومی مناطق گرمسیری آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی است. دانه های کنجد سرشار از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. آنها معمولاً به غذاهای خاصی اضافه می شوند تا طعمی مغزی و بافتی ترد داشته باشند. دانه کنجد همچنین به عنوان یک ماده در صابون، لوازم آرایشی، روان کننده ها و داروها استفاده می شود.

فواید کنجد


دلیلی وجود دارد که مردم از دوران ماقبل تاریخ در سرتاسر جهان دانه های کنجد را پرورش می دادند – این دانه ها از چند جهت برای شما مفید هستند. از دیگر فواید سلامتی، مصرف دانه کنجد می تواند به روش های زیر کمک کند:

کلسترول خود را کاهش دهید

دانه های کنجد حاوی لیگنان ها و فیتوسترول ها هستند که ترکیبات گیاهی هستند که می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. همچنین اعتقاد بر این است که فیتواسترول ها پاسخ ایمنی شما را تقویت کرده و خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهند. محققان دریافتند که از بین تمام مغزها و دانه‌هایی که معمولا در ایالات متحده مصرف می‌شوند، دانه‌های کنجد با 400 تا 413 میلی‌گرم در هر 100 گرم، بیشترین مقدار فیتوسترول کل را دارند.این و سایر مواد موجود در دانه کنجد نیز برای جلوگیری از فشار خون بالا شناخته شده است.

با عفونت ها مبارزه کنید

سسامین و سزامولین موجود در دانه کنجد به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی خود شناخته شده اند. آنتی اکسیدان ها برای سلامتی شما مهم هستند زیرا با کاهش سرعت آسیب به سلول ها از بدن شما در برابر بیماری های مختلف محافظت می کنند. فعالیت ضد باکتریایی دانه‌های کنجد برای مبارزه با عفونت‌های استاف و گلودرد استرپتوکوکی و همچنین قارچ‌های رایج پوست مانند پای ورزشکار ثابت شده است.


بهداشت دهان و دندان

دانه های کنجد همچنین می توانند از شر باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک روی دندان های شما می شوند خلاص شوند. یک عمل قدیمی به نام روغن کشی نشان داده شده است که اگر به طور منظم و صحیح انجام شود، بهداشت و سلامت دهان شما را بهبود می بخشد. روغن کنجد یکی از رایج‌ترین روغن‌هایی است که در این روش استفاده می‌شود، که شامل چرخاندن یک قاشق غذاخوری روغن در اطراف دهان هنگام بیدار شدن از خواب است.

کمک به درمان دیابت

تحقیقات نشان می دهد که روغن دانه کنجد اثربخشی داروهای سنتی دیابت نوع 2 را زمانی که آنها با هم مصرف می شوند، افزایش می دهد. دیابت نوع 2 یک بیماری مادام العمر است که به بدن شما اجازه نمی دهد آنطور که باید انسولین بسازد. یکی از جنبه های این بیماری قند خون بالا است که به آن هایپرگلیسمی می گویند. خوردن غذاهای سالم مانند دانه های کنجد می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا به سطح قند خون مورد نظر خود برسند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد میزان قند خون را کاهش می دهد.

کمک به پیشگیری و درمان سرطان

کنجد موجود در کنجد دارای خواص زیر است:

آنتی اکسیدان
ضد جهش زا (قطع جهش سلول ها)
ضد هپاتوتوکسیک (جلوگیری از آسیب کبدی)
ضد التهاب (با التهاب مبارزه می کند)
ضد پیری
شیمی درمانی (جلوگیری از بیماری و عفونت)
هر یک از این خواص در پیشگیری و درمان سرطان نقش دارند. سزامول همچنین ممکن است توانایی تنظیم آپوپتوز (مرگ سلولی) را داشته باشد، به این معنی که حاوی پتانسیل هدف قرار دادن سلول ها در مراحل مختلف چرخه سلولی است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این استفاده خاص از دانه‌های کنجد مورد نیاز است.

تغذیه
دانه های کنجد حاوی انواع مواد مغذی سالم هستند. به عنوان یک منبع غنی از پروتئین، آنها افزودنی عالی برای رژیم های گیاهی و وگان هستند. آنها همچنین مملو از مس هستند که به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند و همچنین از عملکرد سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کند. در واقع، تنها یک فنجان دانه کنجد خشک شده 163 درصد از ارزش روزانه مس را به شما می دهد. دانه‌های کنجد منبع عالی منگنز و کلسیم هستند که هر دو به رشد استخوان‌های شما سالم و قوی کمک می‌کنند. کلسیم همچنین در انتقال سیگنال های عصبی، حرکت ماهیچه ها، عملکرد عروق خونی و ترشح هورمون نقش دارد.

چیزهایی که باید مراقب آنها باشید

از آنجایی که دانه‌های کنجد حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، خوردن بیش از حد آن‌ها ممکن است باعث انسداد روده شود - زمانی که چیزی روده بزرگ یا کوچک شما را مسدود می‌کند - در افرادی که تنگی یا تنگی بزرگ روده دارند. برای افرادی که به این مشکل مبتلا هستند، دانه‌های کنجد ممکن است باعث ایسکمی - زمانی که بدن شما خون کافی دریافت نمی‌کند - یا سوراخ شدن (یک سوراخ یا پارگی کوچک) ایجاد کند.

[ چهارشنبه 24 فروردين 1401 ] [ 20:25 ] [ negin ] [38 بازدید]
.: Weblog Themes By pichak :.

درباره وبلاگ

آرشيو مطالب
آمار سایت
افراد آنلاین : 1
بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
هفته گذشته : 15
ماه گذشته : 14
سال گذشته : 125
کل بازدید : 5445
کل مطالب : 33
نظرات : 0
امکانات وب